Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, Julai 16, 2009

KISAH PALA'U

:> Pala'u yg singgah di jeti pasar Semporna utk mbeli keperluan<:



Msyrkat Pala'u dikenali sbg mereka yg menginap dlm bot atau perahu. Kbykan mereka ada di pesisir pantai di Pantai Timur Sabah spt daerah Semporna, Tawau dan Lahad Datu.
Mereka menyara hidup dgn menangkap ikan& sering bpindah-randah bgantung kpd tempat mereka mjual hasil laut. Selain tdk mpunyai dokumen pengenalan diri dan dianggap sbg `orang tidak ada negara,' kbnykan mereka tdk fasih berbahasa Melayu. Msyrkat yg mgunakan bahasa Bajau itu tidak gemar memakan nasi, sebaliknya lbh gemar memakan ubi kayu yg digoreng atau ditumbuk, masing2 dikenali sbg 'tompek' dan 'putu.'

"Kami tidak mampu meneruskan kehidupan tradisi di dlm bot @ perahu. Kami tidak ada duit utk mperbaiki bot. Selepas bot kami uzur, kami tpaksa meninggalkannya. Itulah yg diluahkan Isnaji Alaji, 63, iaitu seorang drpd 440 anggota masyarakat Pala'u @ Bajau Laut yg mbina penempatan di pantai Kampung Kunak Jaya, di sini.
"Kalau ada duit, saya ingin mbuat bot atau perahu. Saya tpaksa mbina pondok di atas air krn tidak boleh bpisah dgn laut. Saya pernah menumpang tidur di rumah kawan di darat tetapi tidak lena krn saya tidak dpt mdengar ombak. "Pernah orang kami sakit dan dirawat di Hospital Kunak. Walaupun sudah sembuh, dia tidak mampu bjalan krn tlalu lemah. Kami tpaksa mbawa air laut utk mengelap badannya. Selepas dilap, dia segar semula," katanya.



0 ulasan: